Flygplatsens influensområde

Motivet till utpekandet av riksintresset

Grunden för att peka ut Ängelholm flygplats som riksintresse för luftfarten är att Ängelholm flygplats har en strategisk position och behövs för att långsiktigt säkerställa rullbanekapaciteten i Öresundsregionen. På sikt ska flygplatsen kunna avlasta Malmö-Sturup och Köpenhamn-Kastrup vid kapacitetsbrist på dessa flygplatser. Ängelholm flygplats ligger i Öresundsregionen, som består av östra Själland och västra Skåne. Totalt sett har flygplatserna i Öresundsregionen ungefär lika många passagerare som i Stockholmsregionen. Kapacitetsmässigt finns följande rullbanor tillgängliga i regionen:

·         Malmö-Sturup flygplats har två rullbanor som långsiktigt beräknas ingå i preciseringsunderlaget för riksintresset.

·         Ängelholm flygplats har en rullbana.

·         Kristianstad flygplats har en rullbana.

·         Köpenhamn-Kastrup flygplats har långsiktigt två rullbanor.

·         Roskilde har två korsande korta banor.

Trafikverket bedömer att kontinentaltrafiken från flygplatser i Öresundsområdet kommer att bestå under överskådlig tid på grund av att järnvägen inte kan erbjuda konkurrenskraftiga restider. Vidare kommer en utbyggd Europabana för höghastighetståg och en tunnel mellan Helsingborg och Helsingör att innebära att det skapas en integrerad flygmarknad i regionen. Kastrup är Nordens största flygplats med ett årligt passagerarantal på knappt 20 miljoner. Tillsammans med Malmö-Sturup flygplats och Ängelholm flygplats har Öresundsregionen för närvarande drygt 20 miljoner passagerare. I ett längre perspektiv förväntas, enligt det danska transport- och energiministeriet, trafiken på Kastrup uppgå till 40 miljoner passagerare på årsbasis. 28 Tvåbanesystemet på Kastrup beräknas klara 240 000 rörelser. Med ett antagande om 90 passagerare per rörelse indikerar detta ett kapacitetstak på Kastrup med 22 miljoner passagerare per år. Det finns således ett behov av att flytta över en passagerarvolym på 18 miljoner till närliggande flygplatser i ett 30-årigt perspektiv. Trafikverket bedömer att Ängelholm flygplats bör reservera kapacitet för en överflyttning av 10 procent av kapacitetsbristen på Kastrup eller motsvarande 1,8 miljon passagerare. Detta förutsätter en infrastruktur med höghastighetsbana och tunnel under Öresund för direktanslutning till Köpenhamn/Kastrup. I ett längre tidsperspektiv bedöms antalet inrikesresenärer från Ängelholm flygplats minska till följd av ökad konkurrens från höghastighetståg, medan antalet utrikesresenärer bedöms öka. Vidare bedöms utrikestrafiken ske med större flygplan än vad som används i dagens inrikestrafik. Luftfartsverkets prognos i huvudalternativet innebär 667 000 passagerare 2025. Trafikverket bedömer att detta prognosvärde även bör kunna gälla på längre sikt vilket innebär att på lång sikt bör rullbanekapaciteten på Ängelholm flygplats dimensioneras för 2,5 miljoner passagerare eller motsvarande 35 000 rörelser per år. För att möta en framtida ökad efterfrågan på resor på den europeiska flygmarknaden planerar Luftfartsverket att bygga ut befintlig bana med ca 400 m. Med marginaler för väderförhållanden och framtida flygplan med idag okända prestanda bör en banlängd om ca 2 350 m skapa förutsättningar för en utveckling av linjetrafiken på Europa. Trafikverket bedömer att med den redovisade banförlängningen står Ängelholm flygplats väl rustad för att möte en långsiktig efterfrågan på rullbanekapacitet. Med detta motiverar Trafikverket att Ängelholm flygplats ska vara av riksintresse för luftfarten.