Flygplatsens influensområde
Motivet till
utpekandet av riksintresset
Grunden för att
peka ut Ängelholm flygplats som riksintresse för luftfarten är att Ängelholm
flygplats har en strategisk position och behövs för att långsiktigt säkerställa
rullbanekapaciteten i Öresundsregionen. På sikt ska flygplatsen kunna avlasta
Malmö-Sturup och Köpenhamn-Kastrup vid kapacitetsbrist på dessa flygplatser. Ängelholm
flygplats ligger i Öresundsregionen, som består av östra Själland och västra
Skåne. Totalt sett har flygplatserna i Öresundsregionen ungefär lika många
passagerare som i Stockholmsregionen. Kapacitetsmässigt finns följande
rullbanor tillgängliga i regionen:
·
Malmö-Sturup
flygplats har två rullbanor som långsiktigt beräknas ingå i
preciseringsunderlaget för riksintresset.
·
Ängelholm
flygplats har en rullbana.
·
Kristianstad
flygplats har en rullbana.
·
Köpenhamn-Kastrup
flygplats har långsiktigt två rullbanor.
·
Roskilde
har två korsande korta banor.
Trafikverket
bedömer att kontinentaltrafiken från flygplatser i Öresundsområdet kommer att
bestå under överskådlig tid på grund av att järnvägen inte kan erbjuda
konkurrenskraftiga restider. Vidare kommer en utbyggd Europabana för
höghastighetståg och en tunnel mellan Helsingborg och Helsingör att innebära
att det skapas en integrerad flygmarknad i regionen. Kastrup är Nordens största
flygplats med ett årligt passagerarantal på knappt 20 miljoner. Tillsammans med
Malmö-Sturup flygplats och Ängelholm flygplats har Öresundsregionen för
närvarande drygt 20 miljoner passagerare. I ett längre perspektiv förväntas,
enligt det danska transport- och energiministeriet, trafiken på Kastrup uppgå
till 40 miljoner passagerare på årsbasis. 28 Tvåbanesystemet på Kastrup
beräknas klara 240 000 rörelser. Med ett antagande om 90 passagerare per
rörelse indikerar detta ett kapacitetstak på Kastrup med 22 miljoner
passagerare per år. Det finns således ett behov av att flytta över en
passagerarvolym på 18 miljoner till närliggande flygplatser i ett 30-årigt
perspektiv. Trafikverket bedömer att Ängelholm flygplats bör reservera
kapacitet för en överflyttning av 10 procent av kapacitetsbristen på Kastrup
eller motsvarande 1,8 miljon passagerare. Detta förutsätter en infrastruktur
med höghastighetsbana och tunnel under Öresund för direktanslutning till
Köpenhamn/Kastrup. I ett längre tidsperspektiv bedöms antalet inrikesresenärer från Ängelholm flygplats minska till följd
av ökad konkurrens från höghastighetståg, medan antalet utrikesresenärer bedöms
öka. Vidare bedöms utrikestrafiken ske med större flygplan än vad som används i
dagens inrikestrafik. Luftfartsverkets prognos i huvudalternativet innebär 667
000 passagerare 2025. Trafikverket bedömer att detta prognosvärde även bör
kunna gälla på längre sikt vilket innebär att på lång sikt bör
rullbanekapaciteten på Ängelholm flygplats dimensioneras för 2,5 miljoner
passagerare eller motsvarande 35 000 rörelser per år. För att möta en framtida
ökad efterfrågan på resor på den europeiska flygmarknaden planerar
Luftfartsverket att bygga ut befintlig bana med ca 400 m. Med marginaler för
väderförhållanden och framtida flygplan med idag okända prestanda bör en
banlängd om ca 2 350 m skapa förutsättningar för en utveckling av linjetrafiken
på Europa. Trafikverket bedömer att med den redovisade banförlängningen står
Ängelholm flygplats väl rustad för att möte en långsiktig efterfrågan på
rullbanekapacitet. Med detta motiverar Trafikverket att Ängelholm flygplats ska
vara av riksintresse för luftfarten.